Mli

Scrappat o klart!

Andra julkortet!

på oktober 29, 2009

Jag har för första gången antagit Kort i Fokus månadsutmaning. Den här veckan hade de en skissutmaning. Även här bestämde jag mig för att skapa ett julkort! Jag har verkligen fått mersmak för julkortsmakeriet 😀

Julkort

Jag använde en ny teknik som jag inte provat på innan för stämpelmotivet. Jag ville ha lite glans på ängelns vingar, och kom på att jag ju kunde embossa de också. Eftersom de inte var ifyllda på själva stämpeln, så stämplade jag först motivet och embossade m svart embossing pulver. Efter det så använde jag embossingpennan (Zig Emboss Writer) och fyllde i vingarna, för att sedan ösa på clear embossing pulver  (istället för att använda glaze). Jag blev faktiskt rätt nöjd m resultatet, och mest nöjd blev jag av att jag kom på hur jag skulle använda mig av en ny teknik själv. Annars är det ju oftast så att man bloggsurfar och testar andras tekniker. Superkul och det skapar ett nytänk, jag tror att ens kreativitet växer när man vågar och ser att det blir ganska bra 😀 Våga är nyckelordet!

CIMG4100

Jag använde samma teknik för att fylla i ‘bannern’ som ängeln håller i m guldfärg, den här gången blev det inte fullt lika bra, men det ger ändå en häftig lite annorlunda effekt. Och det går igen fint i de lite guld sotade kanterna på alla papper. Jag älskar att använda mina olika stämpeldynor (VersaColor såväl som de självklara Distresser:na) för att skapa den antika känslan som lite sotade kanter gör. Jag är oftast lite försiktig och använder mest olika bruna nyanser för att skapa den känslan, men har på sistone kommit på att det går jättebra att använda andra färger för att förgylla kort/LO. Guld och brun kanske inte är en jättekontrast, men tänk när man lite slarvigt använder lite cerise ovanpå de bruna sotade kanterna i en härligt blommig sommar LO och tar upp samma rosa ton i blommorna på LO:n. Det blir maffigt!

CIMG4099

Cardstock cirklarna har jag målat på frihand (inte det lättaste!) gick först på jakt i köket för att hitta passande konserver att använda som mall, men hittade inget som jag tycket blev bra. Och ja… tanken har slagit mig: jag måste investera i Spellbinders härliga stansar 😀 Attans vilken osis 😉

De små pappersbitarna som blev över när jag klippt ut cirklarna rullade jag på ett litet penselskaft (det är förvånande hur lätt det är att forma så smala cardstock bitar… supersmidigt!). Sedan fäste jag de under blommorna! På det här viset fick jag ju detaljer i exakt samma färg som på andra ställen i kortet.

Det här kortet var verkligen ruskigt kul att skapa, det är så skönt att känna att man växer som scrappare/kortmakare!

Kram på er!

Mli

Kommentera

