Mli

Scrappat o klart!

Nu är julen över och det nya året här :)

på januari 4, 2010

Gott Nytt År på Er!!

Nu är stressens tid förbi. Ska verkligen försöka att se till att nästa jul blir mindre stressig! Ser på något konstigt sätt alltid till att ta mig vatten över huvudet. Den sista veckan innan jul satt jag frenetiskt varje kväll och slog in julklappar, bakade julgottigheter, och fixade några scrapiga julklappar. Superkul verkligen, men ibland blir det bara liite för mycket 😉 Jag gjorde två satser m knäck (köpte en digital mat-termometer, kan verkligen rekommenderas, knäcken blir perfekt om kokar upp den till 122 grader), gjorde marcipan figurer, 2 kilo choklad tryfflar, julskinka, ricekrispy treats, och bakade pepparkakshus! Vi gjorde pepparkakshuset som en kopia av vårat hus i skala 1:30. Sambon sprang runt och mätte *hihi* vilken syn! Sen var det bara fram m miniräknaren och pizzaslizer. Jag är liite besviken över att jag inte kunde spendera mer tid på själva dekoreringen av huset. Det var ju det jag hade sett fram emot allra mest. Men eftersom jag SAMTIDIGT höll på och scrappade de sista julklapparna på övervåningen OCH gjorde klart tryfflarna på nedervåningen, så fanns inte tiden. Det blev i snitt 4 timmars sömn per natt de tre sista dagarna innan dopparedan. Men oj så mycket jag hann göra 😉

Såhär blev några av ljuskopparna & tändsticksaskarna som jag dekorerade. Köpte genomskinliga ljuskoppar på Ikea (man ska vara noga m att köpa glas som är avsedda för just ljus, annars är risken stor att de kan explodera när man utsätter de för värmeljusets höga temperatur) målade de sen m genomskinlig akrylfärg/glaze för att de skulle få lite struktur. De blev nästan lite melerade, supernöjd blev jag, trots att jag bara chansade mig fram haha 😛

Sen var det bara att dekorera. Fjärilarna är köpta på Panduro, måste dit o köpa fler. Superlätta att jobba med!

Såhär blev tryfflarna. Gjorde tre olika smaker: mörk choklad, Kahlua&Doolies, och Vit choklad! De mörka blev helt klart godast, gjorde två satser av de 😀 Slog in de i celofan och gjorde ett paket m ljuslyktor, tändsticksask & tryfflar till de vuxna i min sambos familj, han har fem syskon.. så de blev några lyktor 😉 Gav även min mamma & farmor liknande  myspaket! Lite okul att ge alla samma kanske, men i min sambos släkt byter de knappt julklappar, något som jag tycker är lite trååkigt. Jag vill iaf ge något litet, och de flesta har det mesta de behöver redan, men ingen mår ju dåligt av att mysa lite m tända ljus o choklad väl? 😉 Så, så fick det bli! Det är så kul att ge, mycket bättre än att få!

Till sambon (och mig själv) köpte jag en digital systemkamera (Canon EOS 500D m 18-55 objektiv). Vilken investering!! Redan under julafton tog vi 600 bilder haha 🙂 Tror att han blev gaanska nöjd! Köpte även blixt (speedlite 430ex ii), kameraväska (såklart!), uv-filter, minneskort, och några foto böcker. Vi är helt nya på det här m systemkameror, så jag är djupt tacksam för all hjälp jag fick i butiken! Stod i valet o kvalet om jag skulle köpa 500D eller 1000D men när jag såg att MediaMarkt hade specialpris på 500D så slog jag till. Fick kamerahus, objektiv och batterigrepp för 7.490:- kändes som en bra deal!

Bilderna som är i det här inlägget är från innan julafton, så är därför tagna m den gamla digitalkameran, men framöver kommer det nog bara att vara bilder tagna m den nya.

Såhär blev pepparkakshuset! Som jag som sagt önskat att jag kunnat lagt ner mer tid på.. men men ingen superkvinna här, så man gör så gott man kan m den tiden man har 😀 Huset är 33 gånger 33 cm, alltså rätt så stort! Vi har redan bestämt oss för att göra ett nytt nästa år, då får vi förhoppningsvis hjälp av en nyfiken liten 21 månaders tjej också, kan bli spännande *hihi*. I år satt hon snällt i soffan och tittade på, för hon skulle ju såklart vakna PRECIS när vi skulle till o sätta ihop väggarna.

Mina två sötnosar 😀

Här har vi våran fina gran ( jaa i äkta plast… men vill man sätta upp granen första advent så finns det inte sådär jätte många alternativ, om man inte tänkt köpa en sisådär tre granar för att kunna bibehålla åtminstone ett par barr kvar till julafton…). Tyckte trots allt att våran gran såg relativt äkta ut (jaaa för att vara plast 😉 ), köpt på Rusta för 199:- Prisvärt!

Och ännu fler paket… självklart är alla paket inslagna m omsorg o värme! Så himla kul! Lackade paketen för första gången, supersnyggt och jätteroligt ju. Köpte lackstång på Panduro. De har ett lite mjukare ”vax” som inte går sönder lika lätt, är mer elastiskt. De har till och med en veke i själva stången, är bara att tända så sköter det mesta sig självt! Superduper lätt och smidigt. Rekommenderas varmt… till nästa år.

Nu har jag gjort en liten uppdatering! Ska bli bättre på att blogga det här året. Har tänkt att jag ska börja lägga in fler bilder och mindre text (det gick ju sisådär i det här inlägget 😉 ) hahaha.. Bilder på julkorten jag skickade iväg i år kommer inom kort!

Stora nyårskramar till er alla,

Mli

Kommentera

